Direktlänk till inlägg 26 februari 2009

Återbesök på sjukhuset

Av Margareta Dahl - 26 februari 2009 13:36

Det är oroligt att bli "mormor"!  Natten till tisdagen började Alma vara orolig och härsade (så skall det visst stavas - inte hässja som jag trodde).  Hon verkade som om hon hade ont men det lättade när hon fick gå ut och kissa.

Efter konsultation med Barbro gav jag henne mjölk utblandat med vatten för att hon skulle få i sig tillräckligt med vätska.  Hon fick också vatten med Dextropur i.  Så fortsatte det av och till.  Under natten till onsdagen ringde jag till Strömsholm och frågade vad jag skulle göra.  De misstänkte början till mjölkstockning/ juverinflammation och rådde mig att känna igenom Almas spenar noga.  Det gjorde jag men kunde inte hitta något misstänkt.  Onsdagen fortsatte på samma sätt - nytt telefonsamtal till Strömsholm och den här gången rådde de mig att komma in med Alma för en koll.  Det kunde ju ev. vara en begynnande livmoderinflammation.

Sagt och gjort - vi (min goda vän Ann-Sofie var bussig och ställde upp) packade in valparna i kartongen de kommit hem i från Strömsholm i söndags morse  (snacka om att de har växt -  nu blev det alldeles fullt i lådan) och Ann-Sofie tog hand om Alma och valparna i baksätet medan jag körde.

På Strömsholm togs hela proceduren från i lördags natt om: undersökning, blodprov, ultraljud, röntgen och dropp.  De hittade inget misstänkt men för säkerhets skull fick hon ett dropp av kalklösning.  Hon blev lite lugnare och det blev även jag av deras besked, så se´n var det bara att åka hem igen.  Veterinären misstänkte att hon helt enkelt har eftervärkar, som tydligen kan vara ännu smärtsammare än själva valpningsvärkarna.

När vi kom hem vägrade Alma att ligga hos valparna i valplådan.  I stället började hon bädda på madrassen som låg i valplådan från början men som jag tog bort för att den inte skulle bli alltför sölig under valpningen.

I med madrassen i lådan igen och se då dög det!

Hon härsar fortfarande av och till men då gäller det att se till dels att hon får vatten, så att hon blir avsvalkad, dels att få henne att gå ut och kissa.  Det är inte alltid så lätt, för hon vill inte gärna lämna valparna.

Valparna tog all denna uppståndelse med ro!  De tävlade om att smita ut ur lådan i bilen.   Ann-Sofie fick vara en åttaarmad bläckfisk för att hålla reda på allihop, så nog är de pigga.

De har vuxit otroligt redan och är trinda som små griskultingar - speciellt de gula bär faktiskt tydliga likheter med så´na.

Så nu hoppas jag att lugnet sänker sig igen.  Det har varit litet dåligt med sömn på sistone.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margareta Dahl - 3 maj 2014 17:15


Allt är inte hundar och hundaktiviteter här i Labbehuset.  Vi försöker vara lite kulturella också och går alltid när vi har tillfälle på operaföreställningarna från Metropolitan, som otroligt nog sänds även här i lilla Arboga. Så därför passade vi ...

Av Margareta Dahl - 25 april 2014 09:30

Även dag två efter veterinärbesiktningen flyttade tre valpar.  Först ut att bli hämtad av sina nya ägare var Findus eller Farin som han kommer att kallas.  Hans husse och matte jobbar mycket med lydnad och bruks och har redan ett helt gäng hundar hem...

Av Margareta Dahl - 24 april 2014 08:45

Redan dagen efter veterinärbesiktningen flyttar de tre första valparna hem till sina nya hem.  Allra först är det Flisa som blir hämtad av sin nya husse och matte.  Flisa flyttar till en gård på landet med mjölkkor, andra hundar och många katter och ...

Av Margareta Dahl - 23 april 2014 08:15

Nu är det dags - valparna är flyttfärdiga men först måste de förstås åka till veterinären för att få sin chipmärkning, vaccination och bli besiktade och genomgångna. Så tidigt på morgonen den 23/4, på deras 8-veckorsdag, stuvade jag in dem i bilen ...

Av Margareta Dahl - 22 april 2014 09:30

Ester har tagit det som sin uppgift att "undervisa" valparna i allt kul man kan göra - gnaga på pinnar, gräva stora hål i trädgården och inte minst att bada. Det vackra vädret runt påsken värmde upp luften ordentligt och därför kom badbaljan fram o...

Ovido - Quiz & Flashcards