Direktlänk till inlägg 17 mars 2009

Tre veckor...

Av Margareta Dahl - 17 mars 2009 18:10

Tänk vad tiden går fort!  I söndags blev valparna tre veckor gamla.  Vi "firade" med att avmaska för första gången.  Det gick bra - alla svalde snällt maskmedlet de fick från en dosspruta.  Även Alma fick en dos (uppe på sin mat).  Jag var förstås tvungen att väga valparna först, för att se hur stor dos de skulle ha.  Gissa vad de väger?  Ca 3 kg var.  Vilka små klumpar.

Sedan gav vi oss ut på en skogspromenad i det härliga vårvädret.  Även Alma var med förstås.Alma i snön

Alma ute på promenad i snön


Mindre kul var förstås att Hilda hittade en massa "skit" som hon åt på promenaden (förmodligen efter alla vildsvin som finns i skogarna häromkring).

På eftermiddagen fick Ida och Hilda följa med och sitta i bilen när jag var på årsmöte i SSRK Bergslagen.  När jag kom tillbaka till bilen, luktade det f-n.  Hilda hade spytt ner hela utrymmet där bak.  Stackars Ida satt upptryckt i ett hörn och vågade inte röra sig.  Så det var bara att slänga mattor och dynor som låg i bilen.

Jag tror jag sagt det förut - det är kul med hundar.

Men det finns glädjeämnen.  Att sitta brevid valplådan och bara titta på vad de hittar på är så himla kul.  Man kan sitta där hela dagarna och får ingenting gjort.

Alma är så snäll mot alla som kommer och tittar på hennes valpar.  Hon blir jätteglad över omväxlingen och låter alla klämma på dem och även lyfta upp dem (under hennes överinseende förstås!).

T o m de andra hundarna får komma fram och hälsa nu.  Speciellt Funny är väldigt fascinerad över de små labbarna och kan sitta vid kanten av lådan och titta hur länge som helst.

Puss på Dig Funny, säger Albertina


Det vågade jag aldrig hoppas.  De första dagarna var Funny helt rabiat när hon hörde valparna pipa och stormskällde.

Idag har Katarina, som hjälper mig med hemsidan, varit här och tagit nya bilder på valparna.  De kommer på hemsidan så småningom.  Hon hjälpte mig även att klippa klorna på de små liven.  Tidigare har jag kunnat göra det själv, men nu är de så stora att det är svårt att både hålla i och att klippa. 

Det blev långt det här - men det var ju flera dagar sedan jag skrev i min blogg, så det var mycket att berätta idag.

Alla tikarna och en svart hane är nu tingade.  Kvar är bara en svart och en gul hane.  Men det ringer fortfarande intresserade människor och frågar och igår kväll var ett ungt Arboga-par här och kikade.





 
 
Maria

Maria

17 mars 2009 20:19

Jisses va söta.. och stora!! :) Ska ta och komma förbi nåndag och se underverken. Hörde att dom var jättesöta nu..

http://www.hot-spots.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margareta Dahl - 3 maj 2014 17:15


Allt är inte hundar och hundaktiviteter här i Labbehuset.  Vi försöker vara lite kulturella också och går alltid när vi har tillfälle på operaföreställningarna från Metropolitan, som otroligt nog sänds även här i lilla Arboga. Så därför passade vi ...

Av Margareta Dahl - 25 april 2014 09:30

Även dag två efter veterinärbesiktningen flyttade tre valpar.  Först ut att bli hämtad av sina nya ägare var Findus eller Farin som han kommer att kallas.  Hans husse och matte jobbar mycket med lydnad och bruks och har redan ett helt gäng hundar hem...

Av Margareta Dahl - 24 april 2014 08:45

Redan dagen efter veterinärbesiktningen flyttar de tre första valparna hem till sina nya hem.  Allra först är det Flisa som blir hämtad av sin nya husse och matte.  Flisa flyttar till en gård på landet med mjölkkor, andra hundar och många katter och ...

Av Margareta Dahl - 23 april 2014 08:15

Nu är det dags - valparna är flyttfärdiga men först måste de förstås åka till veterinären för att få sin chipmärkning, vaccination och bli besiktade och genomgångna. Så tidigt på morgonen den 23/4, på deras 8-veckorsdag, stuvade jag in dem i bilen ...

Av Margareta Dahl - 22 april 2014 09:30

Ester har tagit det som sin uppgift att "undervisa" valparna i allt kul man kan göra - gnaga på pinnar, gräva stora hål i trädgården och inte minst att bada. Det vackra vädret runt påsken värmde upp luften ordentligt och därför kom badbaljan fram o...

Ovido - Quiz & Flashcards