Alla inlägg under oktober 2009

Av Margareta Dahl - 25 oktober 2009 18:30

I mörker och regn startade Barbro från Kennel Eaglebess och jag och fem hundar resan mot Mjölby och SSRK Östergötlands utställning.  Bilen var proppfull med hundar och packning - stackars Björne fick dela bilden med 3 löptikar - så i Kungsör strålade vi samman med Britt och Sven och deras Cesar och fick lämpa över lite packning till dem.  Ca en halvtimme innan utställningen skulle starta var vi på plats och bänkade oss mellan ring 1 och 2 i ridhuset.   Labbarna var delade på två ringar, eftersom ca 130 hundar var anmälda.  Så det blev lite pyssel att få det att gå ihop men det funkade rätt bra.

Först ut var Björne i ring 1, där Monica Andersson dömde.  Björne skötte sig mycket bra, stod snällt stilla medan domaren kände på honom och tittade på tänderna och ställde upp sig rätt bra.  En 1:a i unghund blev resultatet, som så småningom i konkurrensen blev ett tredjepris med HP.  Kritiken löd:

"Brun hane med utmärkt päls, pigmentering och ögonfärg.  Vänligt uttryck.  Bra huvud, bra hals och topline. Kunde ha mer förbröst.  Någon smal i fronten. Normala vinklar. Rör sig bra."

I ring 1 gick också Ida.  Det var hela 27 tikar anmälda i ökl och Ida slutade som placerad sexa med CK.  Hennes kritik löd: "Brun med bra päls och pigment.  Kompakt, välbyggd helhet.  Utmärkt topline.  Välvinklas, välutvecklad bröstkorg.  Rör sig mycket bra."  Det var CK nr 13 eller 14 för Ida - tänkte hon skulle kunna få ett cert någon gång...

I ring 2, där Yvonne Larsson dömde, visade Barbro med hjälp av Britt lilla Tilde.  Det gick också bra och resulterade i en R-plats i valpklass II.

Juniorerna gick också i ring 2 och äntligen blev det en fullträff för Funny, 1:a i juniorkonkurrensen med HP (för övrigt det enda HP:et som delades ut i klassen).  Kritiken löd: "Bra huvud och uttryck. Välutvecklad bröstkorg och förbröst, något framskjuten skuldra. Bra benstomme, rör sig bra, bra päls och färg."  Den här gången blev det inget nedslag på att Funny var för tjock för numera är hon smärt och välmusklad och inte med en gnutta överflödigt hull.

Hilda var som vanligt lugn och snäll och visade sig riktigt bra.  Hon fick också goda vitsord och slutade på en fjärdeplats (av 21 anmälda) i unghundkonkurrensen. Hennes kritik: "Bra huvud och uttryck, framskjuten skuldra.  Kunde ha bättre utvecklad bröstkorg. Bra rygg, ben och tassar. Rör sig bra."

Det var en mycket trevlig dag med full fart hela tiden.  Ett speciellt stort tack till Bitte, som väntar på en valp efter Ida, för all hjälp.  Bl a fick Bitte rycka in och visa Ida i uppfödargruppen.  Tyvärr blev det ingen avelsgrupp efter Ida, som jag hoppats på, för en av småkillarna var alldeles för uppspelt för dagen och fick ett KEP.

Vi kommer igen!

Det var lika svart när vi kom hem igen, hundar och mattar lika trötta, så det blev en tidig kväll efter ett glas vin och en pizza.

Av Margareta Dahl - 19 oktober 2009 13:19

Så blev det då äntligen dags!  Lördagen den 17/10 åkte vi, jag och Ida och min kusin Gittan, till Norge för att träffa Idas tilltänkta partner Narjanas Yngve.  Vi hade besökt veterinären redan på onsdagen för att ta ett progesteronprov på Ida, men det visade att det inte var riktigt dags att para än.  Ett nytt prov på fredagen visade också att det var lite tidigt, men jag beslöt i alla fall, efter samråd med veterinären, att åka på lördagen, eftersom Ida då var på 17:e dygnet i löpet.  Om vi väntade ytterligare var det ju risk att hon hann gå ur innan vi kom till skott.

Så efter att ha lämnat de andra hundarna på pensionatet styrde vi tidigt på lördag förmiddagen kosan mot Oslo.  Narjanas kennel ligger nära Gardermoens flygplats, så det var inga större svårigheter att hitta fram.

Ida kände direkt när vi svängde upp på garageinfarten vad som var på gång.  Och Yngve fattade också direkt vad det var fråga om.  Så det blev verkligen kärlek vid första ögonkastet!

Vi försökte ta några bilder på Yngve men han kunde bara inte stå still när det fanns en snygg tjej i närheten.


    


Så några snygga bilder kunde jag inte få till.  Men Yngve var en stor rejäl gutt med ett underbart huvud och mycket tilltalande temperament. 

På söndagen var kärleken inte riktigt lika het men på en halvtimme var allt klappat och klart och när vi åkte tittade Yngve långt efter Ida och tycktes säga: Skall Du redan åka!


    Yngve spanar efter Ida


På lördag kvällen kom så Lise och Ole och lilla Fröya (Alice) på besök till kenneln!  Fröya såg verkligt bra ut, kanske något rund, och visade också upp vilken lydig liten hund hon var.  När Lise sa "Bli" satt hon snällt kvar och väntade för att på "Till side" snabbt komma och sätta sig fot hos Lise.  Jätteduktigt!

Vi fick ett par timmar trevlig samvaro och jag kan inte nog säga hur mycket jag uppskattade att Lise och Ole tog sig tid att åka ända från Lillehammer för att vi skulle kunna träffas!  Å, vad roligt det var att se Er alla tre!

Hoppas Din fot är bättre, Lise!

Av Margareta Dahl - 12 oktober 2009 14:22

      

Barbro, Mallan, Gittan och Britt låter sig väl smaka av kräftorna


Det har varit mycket klubbarbete men också många roliga upplevelser den här sommaren.  En rolig sak är att Barbro från Kennel Eaglebess har köpt ett sommarhus utanför Arboga där jag och Barbros andra vänner tillbringat många trevliga timmar ute på altanen med god mat och dryck. 

   Barbro och Carl-Anton

Vi har också hunnit med en del apporteringsträning, både på land  och i vatten.  Den största persen kom när vi åkt till en liten sjö i närheten av Hjälmare Kanal och lät några av hundarna, bl a Barbros ledarhund Kelle, apportera dummies.  Men Kelle såg något mycket bättre att hämta in - en stor röd boll som flöt på ytan ett 10-tal meter ut från stranden.  Han simmade dit och försökte bogsera in "bollen" till land.  Men det var ett flöte till ett ankare som satt fast i botten.  Hur han än släpade och drog, så fick han inte loss bollen.  Till slut var han alldeles slut och orkade knappt hålla sig över ytan - men inte släppte han trots Barbros och mina lockanden och hit-rop.  Så det var bara att slänga av sig kläderna och hoppa i och försöka få loss Kelles käkar från bollen.  Det var inte lätt - han hade bitit sig fast rejält och jag fick bända itu tänderna för att få bort honom.  När han äntligen kom loss blev vi så glada att vi skyndade oss att packa ihop och åka därifrån, så en dummy blev kvar i vattnet.  Dagen därpå åkte jag tillbaka till samma strand med Ida och Alma.  Ida hämtade glatt in dummyn - men vad gjorde Alma?  Jo, precis som Kelle.  Bet sig fast i bollen och släpade och drog för att få in den till stranden.  Och inte släppte hon taget hur mycket jag än lockade.  Till slut gick jag därifrån och jag satte in Ida i bilen.  När jag kom tillbaka ner till sjön slängde jag en dummy mitt framför näsan på Alma och då släppte hon tack och lov sitt grepp och hämta in dummyn i stället.  Stor dramatik i det lilla!

En lördag eftermiddag åkte vi till Kvicksund och hälsade på Ida-sonen Cesar och hans familj.  Det blev en trevlig eftermiddag med kaffe och kaka på terrassen och alla "brunisar" som lekte för fullt på gräsmattan.  Det är inte varje dag man ser fyra bruna labbar - Ida och hennes tre barn Cesar, Björne och Hilda - fara runt som tosar på gräsmattan.

  

Björne försöker få igång Cesar


    

Sven klappar om Björne                   Alla fyra far runt på gräsmattan

medan Cesar tittar på





Av Margareta Dahl - 5 oktober 2009 09:29

Det var nu flera månader sedan jag senast skrev något i min blogg.  Sommaren har gått så fort och tiden har gått åt till så många hundaktiviteter att jag knappt hunnit med mina egna hundar.  Jag har jobbat som funktionär på utställningar och jaktprov, haft kurser och klarat av en massa administrativt arbete.

MEN NU SKALL DET BLI ÄNDRING PÅ DET!

För nu planerar jag för en ny valpkull och jag tänkte jag skulle berätta från början vad som händer.

Det är Ida (SVCh Eaglebess Amaretto Coffe) som skall paras.  I nästa vecka åker vi till Norge och träffar NUCh Narjanas Yngve.  Yngve är en snygg kille med en engelsk pappa och han har lämnat många bra valpar framför allt i Norge men även några i Sverige tidigare.  Men framför allt har han en väldigt bra hälsostatistik.  Av 99 valpar är 47 röntgade och 42 helt fria, vilket ger en procentsats på 89,4% för HD och 94,1% för AD (mot rasens genomsnitt i Norge på 82,8% resp 90,4%).  Så det skall bli så spännande att träffa Yngve och hans familj, Torill och Atle Hanstad som bor vid Gardemoens flygplats, utanför Oslo.

Men lite om sommarens händelser måste jag berätta: det har tyvärr inte bara varit glädjande saker utan också sorgliga.  Lilla Elsa (tidigare Albertina) är borta.  Hon fick svår osteochondros i knälederna bak och eftersom veterinärerna på Strömsholm bedömde att hon inte skulle kunna leva ett normalt hundliv ens efter operation, beslöt Marianne och Hans att hon skulle få sluta sina dagar, endast drygt 5 månader gammal.  Jag känner verkligen med Er i Er stora saknad och sorg!  Jag vet ju hur mycket Elsa betydde för speciellt Marianne och hur hela familjen väntat på och längtat efter att få en valp.  Mitt hjärta blöder för Er!

Lilla Fröya (tidigare Alice) har däremot glatt sin husse och matte mycket i sommar.  Hon har lyckats så bra på två stora utställningar och på den sista fick hon följande kritik av domaren Filip Johnson: "Feminin tispe av meget god type og helhet.  Feminint hode,  veltilpassende øyne,  velansatte ører,  ellers god hals og rygglinje, velansatt hale.

God kropp og benstamme, velvinklet.  God pels og farge.  Velgående, men skal bli noe mer stabil i overlinjen.  Herlig temperament."  GRATTIS Lise och Ole!  Hoppas vi kan träffas när Ida skall paras i Norge!

Återkommer snart med mer nyheter från Labbehuset, bl a om Björne, Idas son och bror till Hilda.

Skapa flashcards