Alla inlägg under januari 2010

Av Margareta Dahl - 15 januari 2010 09:28

Tiden går jättefort - valparna är redan 4 veckor och om ytterligare 4 veckor är det dags att flytta hemifrån.

De har nu börjar äta fast föda - favoriten är förstås köttfärs men torrfoder uppblött i vatten är också smaskens.  Men när matte envisas att ha modersmjölksersättning uppepå blir det inte lika gott, men det slinker ner.  A-fil med lite druvsocker över är också gott.

Ida har tyvärr besvär med sina juver.  De är väldigt röda och ömma och jag är rädd för att det är den kraftiga kylan som är boven i dramat.  Nu när valparna har fått tänder tycker hon det gör väldigt ont när de vill dia och hon vill inte gärna gå in till valparna.  Jag "tvingar" in henne åtminstone ett par-tre gånger per dygn, mest för hennes egen skull så att hon inte skall få mjölkstockning.

Idag är det dags för avmaskning för första gången.  Det skulle egentligen ha gjorts redan förra veckan, men eftersom valparna då var lite dåliga i magen, vågade jag inte ge dem avmaskningsmedel dessutom.  Men nu är de OK igen så idag skall det ske.  De kommer att vara avmaskade tre gånger vid leverans.

De har även fått börja vara ute på golvet och "springa" lite - vissa av dem tycker det är väldigt spännande medan några tycker det är jätteläskigt.

Nu börjar man se lite skillnad på personlighet: De tre tikarna är alla mycket tuffa, slåss gärna med sina brorsor, är duktiga på att gå på tidning och kissa och tycker om att kila ut ur lådan.  Bosse och Bullen är två väldigt coola killar som tar det mesta med ro medan Börje och Bond är lite mer ängsliga och försiktiga.  Bond har blivit lite bortskämd när det gäller maten.  Eftersom jag extramatat honom när han var liten och tunn, så tycker han att jag är hans mamma och han skriker efter mat så fort han ser mig.

De är alla väldigt sociala och har lärt sig komma när man visslar på dem.  Då vet de att det vankas mat.  Skall börja använda visselpipan nu för "inkallning", så kan de redan det när de kommer till sina nya hem.

Än är inte alla valparna placerade definitivt, för det är fortfarande några familjer som är intresserade av valp som inte varit här på besök än.  Jag vill gärna träffa alla och höra hur valpens nya tillvaro kommer att se ut hos dem, innan jag träffar det avgörande beslutet.

Här kommer några bilder på valparna när de "bara" var tre veckor gamla:


Bond sover sött

 

Kom an nu - ligg inte bara där och sov!

   

Nu skall vi brottas!


Av Margareta Dahl - 2 januari 2010 16:30

Det går mot ljusare tider.  Idag när vi, hundarna och jag, körde hem från skogen efter vår eftermiddagspromenad var det inte riktigt mörkt, fast klockan var 16!  Horisonten var fortfarande alldels rosafärgad av den nedgående solens strålar.  Är det inte fantastiskt att det går mot vår - trots att snön ligger halvmeterdjup och termometern hela tiden håller sig mellan -10 och -20 grader?

Men valpisarna får förstås hålla sig inomhus.  Typiskt nog strejkar min pelletspanna när den som bäst behövs (pelletsen är tydligen fuktiga och fastnar hela tiden i skruven), så vi kör på elvärme.  Som tur är finns det ju en braskamin alldeles bredvid valplådan, så där brinner en brasa mest hela dagen.  Valparna tycker det är så skönt när det är 23-24 grader inne - då ligger de och sover lugnt, inget pip eller gny hörs på flera timmar.  Inte förrän magen börjar knorra...

Ida går in till valparna och ger dem mat ungefär varannan timme, dygnet runt.  Vissa nätter, när det är lite kyligt, ligger hon kvar hos dem hela natten.  Annars går hon ut och lägger sig på golvet, när det blir för varmt.

  

Här är valparna 2 veckor och är nu så stora att det börjar bli trångt på matplatsen!


    

Här är de två största valparna - överst Bullen och underst Bettan.

De är fortfarande lite större än de andra fem, men av dem är det bara Betty Boop som fortfarande är mindre än de andra.  Bond har växt ifatt Börje och Bosse, som hela tiden varit ungefär jämstora. 


  


Än är ögonen lite dimmiga!


Fler rapporter kommer


Av Margareta Dahl - 1 januari 2010 19:38

Det nya året har börjat med massor av snö och kyla.  Men hundpromenader har det blivit i alla fall.  Barbro har varit här med sina fyra labbar, så sammanlagt har vi haft nio vuxna och sju valpar i huset.  Alla är kompisar så det är inga problem, utom att Alma löper, så Carl-Anton är ganska kär.  Kjelle och Carl-Anton har därför fått vara i grovköket och hallen och tjejerna i köket.

En långpromenad i skogen har vi också hunnit med.  Och kört fast i en stor snödriva!  Optimist som man är trodde jag att jag skulle kunna vända på vägen men fastnade förstås.  Barbro sköt på och jag försökte backa mig loss men si det gick inte.  Vi försökte med granris under hjulen och även hundfällar men inget hjälpte.  Så jag hade ställt in mig på att få promenera hem och hämta snöskyffeln men då ingrep ödet!  På skogsvägen kom en man pulsande i snön och med hans hjälp kunde vi ta oss loss!  Snacka om tur!  Tusen tack för hjälpen!


Så här såg det ut med alla hundarna på trappen (valparna fick förstås hålla sig inomhus - återkommer i morgon med lite nya bilder på dem):


  

GOTT NYTT ÅR önskar f v Kjelle, Ida, Carl-Anton, Hilda, Vendela, Tilde, Funny, Maja och Alma (delvis skymd)


Skapa flashcards