Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Det mest ofattbara har hänt

Av Margareta Dahl - 25 januari 2011 11:46

Det blev ingen fortsättning på rapporteringen om valpningen.  På lördagen började Ida få värkar och vattnet gick men sedan hände inget mer.  Kl 16 blev hon förlöst med kejsarsnitt och nio välskapta och pigga bruna valpar såg dagens ljus.  Det blev 6 hanar och 3 tikar.  En hane var väldigt liten och en hane och en tik lite mindre än de andra.

Men Ida återhämtade sig aldrig efter operationen.  Hon blev bara svagare och svagare, slemhinnorna blev alldels bleka och kalla.  Trots ilfart till Regiondjursjukhuset i Strömsholm var hon död när vi kom fram.

Min allra värsta mardröm hade besannats!  Det är så ofattbart att min underbara, vackra Ida inte finns längre.  Jag kan inte ta till mig att det är sant.  Jag vill bara inte fatta eller acceptera det som hänt.

Stor tur i oturen hade jag och valparna trots allt.  En av veterinärerna som tog emot oss på Strömsholm hade natten innan förlöst en borderterriertik med kejsarsnitt och hennes valpar var döda.  Så hon tog kontakt med den uppfödaren och frågade om de kunde tänka sig att deras tik tog hand om åtminstone ett par av Idas valpar.  De sade ja!  Vilka underbara och snälla människor det finns.

Vi körde dit kl 1 på natten.  De var uppe och hade kaffe färdigt och tog emot oss (min kusin Gittan var också med) med öppna armar.  Och det gjorde även tiken som förlorat sina valpar.  Dessutom visade det sig att de hade ytterligare en tik som bara hade en valp - en 3-veckors tik.

Så nu har tiken som förlorat sina valpar, Tina, tagit hand om 5 av Ida-valparna och den andra tiken, som heter Fatima, 4.  Tyvärr hade Tina hunnit få en behandling för att stoppa mjölkproduktionen, så hon har nästan ingen mjölk, så de valparna stödmatas varannan timme med mjölkersättning.  Första dygnet gick de ner ca 50 g var.  Den minsta lilla pojken, Drutten, vägde igår bara 230 g, så vi får se om det går att rädda honom.  Fatimas valpar äter och sover och mår bra.

Ev. skall vi idag försöka flytta över de minsta två hanarna från Tina till Fatima så att de får riktig modersmjölk.  Det hänger ju på om tikarna accepterar andra valpar än "sina".

I natt skall jag "ha jouren" och mata valparna, så att surrogatmatten får sova lite.  Hon har varit igång i flera dygn nu och behöver all vila.


 
 
Ingen bild

Elin i Sala

25 januari 2011 21:21

Vi håller tummarna och skickar massor av styrka till alla valpar och surrogatmammor. Och till ledsna mattar...

 
Gerd

Gerd

26 januari 2011 08:59

Jag läste om din tik, så ledsamt och sorgligt. Men vilken tur att de vänliga människorna ställde upp! Hoppas allt går bra med valparna.
// Gerd

http://www.lovestrucks.dinstudio.se

Margareta Dahl

26 januari 2011 10:54

Tack för Din omtanke!
/Margareta

 
Ingen bild

Eva

5 februari 2011 19:10

Bästa Margareta!
Jag trodde först att jag hade läst fel, men ser nu att jag läst rätt. Fruktansvärt rörande Ida. Hon ÄR ju så fin! Känner med dig!!!
Mvh
Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margareta Dahl - 3 maj 2014 17:15


Allt är inte hundar och hundaktiviteter här i Labbehuset.  Vi försöker vara lite kulturella också och går alltid när vi har tillfälle på operaföreställningarna från Metropolitan, som otroligt nog sänds även här i lilla Arboga. Så därför passade vi ...

Av Margareta Dahl - 25 april 2014 09:30

Även dag två efter veterinärbesiktningen flyttade tre valpar.  Först ut att bli hämtad av sina nya ägare var Findus eller Farin som han kommer att kallas.  Hans husse och matte jobbar mycket med lydnad och bruks och har redan ett helt gäng hundar hem...

Av Margareta Dahl - 24 april 2014 08:45

Redan dagen efter veterinärbesiktningen flyttar de tre första valparna hem till sina nya hem.  Allra först är det Flisa som blir hämtad av sin nya husse och matte.  Flisa flyttar till en gård på landet med mjölkkor, andra hundar och många katter och ...

Av Margareta Dahl - 23 april 2014 08:15

Nu är det dags - valparna är flyttfärdiga men först måste de förstås åka till veterinären för att få sin chipmärkning, vaccination och bli besiktade och genomgångna. Så tidigt på morgonen den 23/4, på deras 8-veckorsdag, stuvade jag in dem i bilen ...

Av Margareta Dahl - 22 april 2014 09:30

Ester har tagit det som sin uppgift att "undervisa" valparna i allt kul man kan göra - gnaga på pinnar, gräva stora hål i trädgården och inte minst att bada. Det vackra vädret runt påsken värmde upp luften ordentligt och därför kom badbaljan fram o...

Skapa flashcards