Alla inlägg den 30 januari 2011

Av Margareta Dahl - 30 januari 2011 11:55

Det har hänt mycket sedan senast jag skrev - både sorgliga och roliga saker.  Jag börjar med de sorgliga först.

Lilla Drutten har fått somna in.  Han var så svag och orkeslös att han inte klarade av att äta.  När han sedan började kvida igår så insåg vi att allt hopp var ute.  Så nu springer han på ängarna i hundhimlen tillsammans med mamma Ida.

I fredags följde Barbro med till Hallstahammar för att kolla på valparna.  Det första hon märkte var att valparna hos Tina har helt uttorkade.  Så det blev ny ilfärd till veterinären för att vätska upp dem.  För säkerhets skull tog vi med de andra fyra också.  Så nu är alla här hemma igen.  Men jag vill verkligen tacka familjen Jönsson för att de ställde upp så helhjärtat i försöken att få valparna att överleva.  Att sedan Tina aldrig fick mjölk så det räckte var ju väldigt tråkigt.

Nu har alla valpar fått injektioner av koksaltlösning både fredag eftermiddag, lördag förmiddag, lördag eftermiddag och söndag förmiddag.  Ytterligare en omgång blir det i kväll.

Ytterligare tur i oturen hade vi när vi var hos veterinären.  Där träffade vi Berit och Tommy, som var där och röntgade en av sina vita älghundar.  När de hörde vad som hänt var de så snälla att de körde hem och hämtade en värmelampa som Tommy monterade upp över valplådan.  Så nu har de det riktigt varmt och skönt i ett hörn av lådan men kan kravla bort när de tycker det blir för varmt.

De 8 valpar som är kvar mår bra.  De äter, kissar och bajsar och är pigga.

Idag har vi vägt dem och börjat fodra med nappflaska.  Det var väldigt populärt att få suga på en napp i stället för att få en otäck injektionsspruta i munnen.  Och dessutom gillade de att få äta så mycket de orkade.  Så senast åt de upp till 40 ml välling var. 

Jag har också lyckats hitta en smakblandning som de gillar: modersmjölksersättning med A-fil och drumsocker i är smaskens.

Vi har också vägt dem och "döpt" alla:

Flickorna kallas

Dolly          670 g

Dagny        615 g

Donna        590 g

Och så har vi pojkarna:

Dante        515 g

Domingo    645 g

Douglas      485 g

Dennis       480 g

Dexter      525 g

Barbro har lovat stanna här hela veckan och hjälpa mig mata och sköta om de små liven.  Hittills har de fått mat varannan timme dygnet om men det skall bli spännande att se, nu när de får fri tillgång till mat, hur länge de sover nu innan de vaknar och är hungriga.

Om de bara klarar av den här veckan så skall den värsta krisen vara över.

Först tänkte jag försöka få tag i en eller flera nya ammor men eftersom jag får hjälp av Barbro, så har jag bestämt att behålla dem hemma och mata själv.

Till sist vill jag bara skicka många kramar och tack till Annika från Arboga Veterinärklinik som kommer hit och sprutar valparna och är ett stort stöd på alla sätt och vis.

Ovido - Quiz & Flashcards