Alla inlägg under juli 2011

Av Margareta Dahl - 25 juli 2011 09:05

Det vackra vädret från början av sommaren tycks som bortblåst, åtminstone de dagar vi åker på utställning.

I Köping igår duggade det lite lätt till en början, men se´n satte det igång på allvar.  Lagom tills det var dags för labbetikarna.

Den här gången hade jag bara Funny och Lillan med mig och dessutom var Funnys matte Ulla med, så det var inte lika slitsamt som det kan vara.  Som tur var ringde Louise dagen innan och bad att jag skulle ta tält med mig, så vi hade i alla fall skydd mot regnet.  Men det räckte med de korta stunder jag var inne i ringen för att mina byxor skulle bli genomblöta och klibba runt benen.

Förra året i Köping var det ännu värre.  Då hade jag i alla fall hela regnstället på mig.  Eftersom jag jobbade på sekretariatet då vid sidan av att jag ställde ut (också då Funny och Lillan) hängde jag av mig regnkläderna där inne.  Och regnbyxorna blev kvar där när jag körde hem.  En koll för säkerhets skull visade att min misstanke stämde att de inte hängde kvar till i år. Så den här gången hade jag bara min regnjacka.

Lillan fäller för fullt och ser närmast ut som en fläckig hyena i pälsen men hon fick i alla fall Excellent och blev placerad tvåa i unghundskonkurrensen med CK.  Domaren Phil Thomson från Australien skrev:

"Nice strong head.  Well balanced.  Good neck, broad.  Topline level with good tailset.  Angulations and rear are good.  Good bones.  Very good out and back.  Ruling on side profile but reach and drive OK."

Även Funny fick Excellent och blev placerad 4:a i öppen klass-konkurrensen (av 11 tikar).  Om henne skrev domaren:

"Nice feminine head.  Good colour.  Good head pleins.  Good earset.  Good level topline and tailset.  Strong tail.  Broad body.  A little short on leg for me.  Nice example for the breed.  Good out and back.  Strong topline on the move.  Well balanced."

Efter avslutad bedömning satte vi in hundarna i bilen och passade på att ta ett varv runt bland alla försäljarna.  Synd att kassan var i ebb, för det fanns verkligen förmånliga erbjudanden.  Vad sägs om 5 stora fällar för 200:-?  Jag köpte i alla fall ett par förpackningar med 100 tuggben för 40:-/st.  Alltid något...

Av Margareta Dahl - 11 juli 2011 10:01

Och sån´t här gör man frivilligt!  Upp kl 3, hemifrån kl 4.30 med bilen fulllastad av burar, tält och hundar.  Efter ett stopp hos Barbro för att lämna av Maja och Alma och hämta upp Pytte-Troll körde vi vidare mot Högbo Bruk, där SSRK Gävleborg hade sin sommarutställning.  72 labbar var anmälda för Lisbeth Bech från Danmark.

Först ut var lilla Liza, som inte är så lite längre.  Hon har fått jättelånga ben och en lång näsa, men resten har inte riktigt hunnit med.  Men hon är så duktig i ringen, står fint och springer utan att hoppa eller skutta, så det värmer en mattes hjärta.  Det var 7 tikar i valpklass I och Liza kom tvåa!  Mycket bättre än förväntat!  Och fin kritik fick hon också.

Sedan var det Caspers tur. Med i juniorklassen var även Louise med Morris och Cecilia med Emil, Caspers bror.  Casper skötte sig också bra och slutade tvåa, efter Morris som vann.  (Stort GRATTIS till Louise!) Emil blev fyra, alla  tre fick jättebra kritik.

När det så småningom var tikarnas tur var Pytte-Troll, som går i juniorklass, först ut.  Louise visade henne och även hon skötte sig väldigt bra och slutade tvåa i konkurrensklassen med CK.  Det var Pyttes första officiella utställning, så matte Barbro var överlycklig när vi så småningom kom hem igen.

Sist ut var Lillan.  Hon har börjat fälla och var inte riktigt till sin fördel för dagen.  Dessutom var hon lite loj i värmen och rörde sig inte så bra som hon brukar.  Domaren påpekade att hon gick passgång innan hon började trava ordentligt, så det drog ner helhetsintrycket.  En andraplats i unghundskon- kurrensen med CK blev i alla fall slutresultatet.  Kritiken var i alla fall bra i övrigt.

Så på det stora hela en riktigt lyckad dag!

Vädret var väldigt varmt och kvavt med ömsom moln och solsken.  Lagom till det att bedömningen av labbarna var slut, öppnade sig himlen och det åskade som 17.  Jag hann få in tältet och min ryggsäck i bilen innan det bröt ut på allvar men burar och hundar var kvar ute i regnet - men jag tror hundarna bara tyckte det var skönt.  De hade fått ett uppfriskande bad i dammen bakom Herrgården också när bedömningen var slut - det var mycket populärt. 

Sedan var det bara att stuva in allt i bilen och styra kosan hemåt.  Så fram emot 18-tiden var vi tillbaka i Sickelsjö efter en myyyycket lång dag!  Säg se´n att inte utställare är ett tåligt släkte.



Skapa flashcards