Direktlänk till inlägg 25 juli 2011

Ännu en regnig dag...

Av Margareta Dahl - 25 juli 2011 09:05

Det vackra vädret från början av sommaren tycks som bortblåst, åtminstone de dagar vi åker på utställning.

I Köping igår duggade det lite lätt till en början, men se´n satte det igång på allvar.  Lagom tills det var dags för labbetikarna.

Den här gången hade jag bara Funny och Lillan med mig och dessutom var Funnys matte Ulla med, så det var inte lika slitsamt som det kan vara.  Som tur var ringde Louise dagen innan och bad att jag skulle ta tält med mig, så vi hade i alla fall skydd mot regnet.  Men det räckte med de korta stunder jag var inne i ringen för att mina byxor skulle bli genomblöta och klibba runt benen.

Förra året i Köping var det ännu värre.  Då hade jag i alla fall hela regnstället på mig.  Eftersom jag jobbade på sekretariatet då vid sidan av att jag ställde ut (också då Funny och Lillan) hängde jag av mig regnkläderna där inne.  Och regnbyxorna blev kvar där när jag körde hem.  En koll för säkerhets skull visade att min misstanke stämde att de inte hängde kvar till i år. Så den här gången hade jag bara min regnjacka.

Lillan fäller för fullt och ser närmast ut som en fläckig hyena i pälsen men hon fick i alla fall Excellent och blev placerad tvåa i unghundskonkurrensen med CK.  Domaren Phil Thomson från Australien skrev:

"Nice strong head.  Well balanced.  Good neck, broad.  Topline level with good tailset.  Angulations and rear are good.  Good bones.  Very good out and back.  Ruling on side profile but reach and drive OK."

Även Funny fick Excellent och blev placerad 4:a i öppen klass-konkurrensen (av 11 tikar).  Om henne skrev domaren:

"Nice feminine head.  Good colour.  Good head pleins.  Good earset.  Good level topline and tailset.  Strong tail.  Broad body.  A little short on leg for me.  Nice example for the breed.  Good out and back.  Strong topline on the move.  Well balanced."

Efter avslutad bedömning satte vi in hundarna i bilen och passade på att ta ett varv runt bland alla försäljarna.  Synd att kassan var i ebb, för det fanns verkligen förmånliga erbjudanden.  Vad sägs om 5 stora fällar för 200:-?  Jag köpte i alla fall ett par förpackningar med 100 tuggben för 40:-/st.  Alltid något...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margareta Dahl - 3 maj 2014 17:15


Allt är inte hundar och hundaktiviteter här i Labbehuset.  Vi försöker vara lite kulturella också och går alltid när vi har tillfälle på operaföreställningarna från Metropolitan, som otroligt nog sänds även här i lilla Arboga. Så därför passade vi ...

Av Margareta Dahl - 25 april 2014 09:30

Även dag två efter veterinärbesiktningen flyttade tre valpar.  Först ut att bli hämtad av sina nya ägare var Findus eller Farin som han kommer att kallas.  Hans husse och matte jobbar mycket med lydnad och bruks och har redan ett helt gäng hundar hem...

Av Margareta Dahl - 24 april 2014 08:45

Redan dagen efter veterinärbesiktningen flyttar de tre första valparna hem till sina nya hem.  Allra först är det Flisa som blir hämtad av sin nya husse och matte.  Flisa flyttar till en gård på landet med mjölkkor, andra hundar och många katter och ...

Av Margareta Dahl - 23 april 2014 08:15

Nu är det dags - valparna är flyttfärdiga men först måste de förstås åka till veterinären för att få sin chipmärkning, vaccination och bli besiktade och genomgångna. Så tidigt på morgonen den 23/4, på deras 8-veckorsdag, stuvade jag in dem i bilen ...

Av Margareta Dahl - 22 april 2014 09:30

Ester har tagit det som sin uppgift att "undervisa" valparna i allt kul man kan göra - gnaga på pinnar, gräva stora hål i trädgården och inte minst att bada. Det vackra vädret runt påsken värmde upp luften ordentligt och därför kom badbaljan fram o...

Skapa flashcards