Alla inlägg under februari 2013

Av Margareta Dahl - 22 februari 2013 15:45

Den 22 februari 2009 föddes min och kennelns första valpkull efter Alma och med Dino från Sångfågelns kennel som pappa.  Det började inte så bra - Alma hade i princip bara en värk, sedan avstannade valpningsarbetet.  Efter konsultation med Strömsholm (naturligtvis en lördag kväll!) åkte vi dit och de konstaterade att en valp låg fel (tvärs över båda livmoderhornen), så det var bara att säga OK till kejsarsnitt.

Operationen gick bra och Alma och sju friska valpar fick följa med hem framåt morgonsidan, efter en lååång natt på Strömsholm.

 

Tre svarta och fyra gula valpar - ett dygn gamla.


Valparna växte och blev större och större och trevligare och trevligare.  Min egen favorit var Allan, en gul hane som idag är en ståtlig pojke vid namn Elton.

            

Allan/Elton - 13 dagar gammal, i vuxen ålder och ca 6 veckor.


     

Här är Ally/Sally och Albertina/Fröja samt en av de svarta pojkarna.


Fröja som bor i Norge skall för övrigt snart själv bli mamma - hon är parad med Mementos Largo.


Och nu är de 4 år - grattis till Er alla, både "valpar" och hussar och mattar!


Av Margareta Dahl - 21 februari 2013 16:36

På onsdagkvällarna en gång i månaden är det trevliga föreläsningar på biblioteket i Arboga - gårdagskvällens föreläsning handlade om Arbogaån från källa till hav och innehöll många trevliga fakta och vackra bilder.

Christer kom hit för att följa med till biblioteket och han hade även Hilda med sig - hennes husse är i New York en vecka, så då får hon vara här hos oss igen.

 

Snömonstret Hilda


Så idag har vi varit ute alla fem - tre hundar plus husse och matte - på en härlig runda i solen!  Det var visserligen ganska kallt men vi traskade iväg söderut på den nyplogade vägen, som det inte gått att gå på ett antal veckor.

Solen värmde skönt och alla njöt.  Vi rastade i lä av en stor rishög som de lagt upp efter avverkningen och som skall bli flis så småningom.  Jätteskönt!

       

Räven hade raskat - inte över isen - men genom snön in i skogen.  Och där mötte vi en lång mörk man med basker på.


Av Margareta Dahl - 14 februari 2013 16:15

 

I år firade Christer och jag vår andra gemensamma Alla Hjärtans Dag med god middag, vaniljhjärtan till kaffet och en härlig brasa.  Hundarna var förstås också med.

        

Alla tillbehör - och så påskris på trappen - det är ju faktiskt fastan!


Dagen efter gav vi oss som vanligt ut i skogen - Christer på skidor och jag med stavar.  Det var lite gråmulet och med snålblåst men härligt ändå - trots att det inte var plogat på vägen utan vi fick pulsa fram.  Men hjortarna var framme och åt...

        


Hela 12 hjortar räknade vi till...  Och så en älg(?) på långa ben... 


Av Margareta Dahl - 13 februari 2013 16:10

Nu när jag inte behöver bo i valplådan som jag räknat med bestämde vi, Christer och jag, oss för att vi skulle ge oss ut och åka skidor.  Jag har inte åkt skidor sedan i min ungdom, så det var med fjärilar i magen jag spände råttfällorna om pjäxorna.  Christer tog täten och jag försökte följa så gott det gick.  Usch, det var vingligt!  Mina vrister ville bara inte.  Men en liten bit lyckades jag i alla fall ta mig.

 

Här kommer jag stakandes på vägen - fy vad vingligt!


Men jag lyckades i alla fall ta mig hem igen utan att ramla!

Under tiden gled Christer elegant iväg långt före mig. 

        

En liten raststund med apelsin och kexchoklad satt fint - det tyckte även hundarna.


Av Margareta Dahl - 9 februari 2013 20:15

Idag har jag fattat ännu mer vad jag gått miste om i och med att Hilda inte får några valpar efter TomTom!

På LRK Sörmlands årsmöte i Flen idag var inte mindre än 5 labbar också med, bl a lilla Lycka, 14 veckor, med TomTom som pappa.  Hon var en jättesöt liten brun flicka, så lugn och fin men ändå ganska tuff när hon försökte få de stora "tanterna och farbröderna" att busa.

Lilla Lycka är just nu Maries tröst sedan hon tragiskt förlorat sin fina bruna hanne Bruce.  Tur att det finns små hjärtevärmare som rycker in.

Lycka kommer från Colas kennel och heter egentligen Colas Ragna.  Hennes mamma heter Colas Alice och pappan alltså Sjöbygårdens I´am Still Standing.  Lycka till Marie och Lycka!


 

Av Margareta Dahl - 8 februari 2013 15:46

Det blir inga valpar den här gången efter Hilda.  Hon har grundlurat oss allihop.  Så tjock om magen som hon är och med juvren fyllda var det ingen som känt på henne (och det är flera av mina uppfödarvänner som gjort det) som inte trott annat än att hon varit dräktig.  "minst en 7-8 valpar" har de flesta gissat på.

Och matte till "pappan" har ju trott likadant när hon sett bilderna på Hilda här på bloggen.

Men tyvärr, tyvärr...  I dag hos veterinären tog vi en röntgenbild på Hildas mage - och den var tom!  Inte minsta lilla valp syntes på plåten.  Men det var ju bättre det än att det varit döda valpar i magen som fick tas ut med kejsarsnitt.  Nu är Hilda hur pigg och glad som helst men jättetjock.  Så det blir hårdbantning och mycket motion en tid framöver.

 

Hilda väntar på "domen" hos veterinären


Förmodligen gör vi ett försök med samma hane, som är en jättesnygg och trevlig kille, till hösten.

Så i bästa fall blir det valpar till våren 2014 i stället.

En verklig besvikelse var det dock - för jag hade hoppats så mycket på den här kullen och verkligen sett fram emot att få ett gäng trevliga och mysiga valpisar efter Hilda och TomTom.


 

Hilda deppar för att det inte blev några valpar den här gången


Luften gick ur mig nu men jag hoppas ju att Lillan snart börjar löpa så att vi får ta nya tag.  Hennes bästis Duva, en goldentjej, har precis börjat löpa så i bästa fall drar hon Lillan med sig, så att vi snart får åka till Danmak och para henne i stället.


Av Margareta Dahl - 7 februari 2013 12:05

Tyvärr - natten blev lugn, d v s inga valpar.  Hilda sov hela natten och ville inte gå ut förrän kl 6 i morse.  Så jag börjar nästan ge upp hoppet.

Ända ljusglimten är att hon inte har någon vidare aptit och så brukar det ju vara när det drar ihop sig.  Men hon är fortfarande väldigt pigg och glad, så det är ju skönt i alla fall.

Tempen ligger fortfarande still på 37,7.  Nästan så jag börjar tvivla på termometern.

Men i morgon kl 9.30 blir det sanningens minut hos veterinären. 

Av Margareta Dahl - 6 februari 2013 17:16

Den här gången verkar Hilda ta god tid på sig.  Inga valpar verkar vara på gång.  Hon är hur pigg och busig som helst - springer och busar i snön med Lillan och tycker livet är toppen.

Ett litet tecken trots allt är i alla fall att hon inte åt upp sin mat i kväll.

Så kanske, kanske händer det nå´t i natt...

För säkerhets skull har jag varit i kontakt med veterinären och frågat honom till råds och han tycker jag kan ha is i magen och avvakta ett eller två dygn till.  Men på fredag förmiddag har vi en tid för ultraljud så får vi se om den behövs eller om det har löst sig av sig självt till dess.

Fortsätter att kolla tempen för att se om den är på väg ner.  Än så länge ligger den stadigt runt 37,7.

Så det är bara att hoppas och hålla tummarna för att allt ska gå bra!


Skapa flashcards