Direktlänk till inlägg 2 februari 2013

Året som gick

Av Margareta Dahl - 2 februari 2013 10:32

Det var mer än ett halvår sedan jag sist skrev på min blogg men nu börjar det hända saker på valpfronten igen, så då tänkte jag försöka komma igång och skriva lite då och då och berätta om vad som händer "i valplådan".

Men först en kort resumé av vad som hänt se´n sist:

Maj 2012

Det var då Christer och jag började våra härliga cykelturer och även var ute på Mälaren en del.  Och badsäsongen började!  Uppfriskande!

            

Bl a cyklade vi på pingstaftonen till Stora Hammarens naturreservat där vi vandrade i urskogen och hade en underbar pick-nick i vårsolen!  Och däremellan tog vi härliga turer på Mälaren!


Juni

Månaden inleddes med anlagsprov för Liza, som hon klarade galant.

   

Gustaf med mamma Gun och Johannes med pappa Mats och lillasyster Stella


Gustaf och Johannes tog studenten den 8/6 och dagen därpå, på min födelsedag, gjorde Christer och jag en härlig tur på Göta Kanal.

     

Underbart väder när vi åkte på Göta Kanal på min födelsedag


Min syster Gun fyllde 60 år och den dagen tillbringade vi på Hasseludden Yasuragi med härliga bad, yoga, klangterapi och andra avslappningsövningar.

 

Hela gänget på Hasseludden


I slutet av månaden flyttade Alma till sin nya familj i Dalarna. Men dessförinnan firade vi en härlig Midsommar på Sickelsjö.

 

 

Grillat och jordgubbstårta på Midsommar aftonen - med sill, potatis och gräddfil före förstås!


Juli

Det här var månaden som jag mest tillbringade i sängen. 

Den 1 juli hade LRK Sörmland sin sommarutställning i Malmköping.  Dagarna innan började jag känna mig dålig men kunde inte riktigt sätta fingret på var felet låg så jag åkte iväg till utställningen med alla grejer.  Men allt eftersom dagen gick blev jag sämre och sämre och när jag kom hem (hur jag nu lyckades med det -för jag vinglade fram på vägen med bilen) visade det sig att febern låg på över 40 grader.

Sedan följde en lång rad med läkarbesök och penicillinkurer utan att jag varken blev bättre eller man kom underfund med vad som drabbat mig.  Månaden gick och inte förrän i början av augusti visade proverna att det var Tularemi (harpest) jag fått.  Så sjuk har jag inte varit sedan jag var barn och hade mässlingen.

Augusti

Efter den långa sjukdomsperioden kom vår Västkustvecka som en underbar och stärkande avkoppling.  Vackert väder med sol och härliga bad hela veckan - denna regniga sommar!  Verkligen välbehövligt för både kropp och själ!

     

     

Vår stuga låg precis vid en havsvik med egen badstrand och en underbar utsikt.  Vi badade flera gånger om dagen och satt ute på altanen och åt och drack gott!  En tur till Havets Hus i Lysekil hann vi också med.


När vi kom hem från Västkusten packade vi bara om och styrde norrut mot Ångrobodarna i Jämtland för skogsfågeljakt och lite sightseing.

       

     

En dag åkte vi till Oviksfjället för att gå upp på toppen och titta på den vidunderliga utsikten.  Men mina krafter tröt och jag orkade aldrig så långt.  I stället rastade vi i kanten av en hjortronmyr och stannade på tillbakavägen till Ångron vid en välbevarad fäbodvall.

Dagen därpå åkte vi till Åre och sedan vidare till Tännforsen - vilken mäktig syn - vattenmassorna bara vällde fram och man blev till slut alldeles yr i huvudet!  På kvällen var det en riktig kräftmåne över Ångron.


Härliga promenader i svampskogen och ett och annat uppfriskande bad i Nannberga hann vi förstås också med.

 

Roligt att plocka men inte fullt så roligt att rensa och ta reda på alla svamparna!


September

Den 7:e flyttade Liza till Eva utanför Örebro.  Snyft - jag saknar Liza väldigt mycket men inser att hon har det väldigt bra nu med en egen matte.

SSRK Bergslagens utställning i Dingtuna genomfördes som vanligt i september och Gustaf och Johannes blev 19 år.

 

I BIS-ringen - domare Agneta Cardell


Sedan inledde vi några spännande kvällar: med hjortspaning!  Hjortarna brölade och hindarna samlades i en stor flock alldeles i kanten av fältet där vi satt under en stor ek.  Imponerande att se de stora hornkronorna!

  

                          

Christers födelsedag firade vi med en härlig kryssning till Helsingfors.

Oktober

Då träffades vi 6 gamla skolkamrater, som hållt ihop sedan 60-talet, i Stockholm för ett besök på Fotografiska Museet.  Så roligt att ses igen!

Den 13/10 åkte vi till Hamar med Lillan för utställning.  Det blev succé: hon blev 2:a i BT-klassen, fick norskt certifikat och blev norsk utställningschampion!  Så på två utställningar tog hon två championat: i april i Forshaga det svenska och i oktober i Hamar det norska.   

Full fart i ringen med Lillan först och Mementos Kelly (BIR) bakefter


I oktober började också förberedelserna inför Hildas valpkull med ögonlysning och avmaskning.  Allt OK med ögonen.

Barbro och jag var i Mjölby med våra hundar och ställde ut: 4 hundar hade vi med - 4 hundar fick Excellent. 

November

Ganska lugn månad.  Den 16/11 började Hilda löpa och veckan därpå hade Christer och jag ett par sköna dagar på Dalecarlia i Tällberg.

Lillan och jag besökte också Liza och Eva i Garphyttan.

Och jag skrotade min gamla Mondeo och gick över till att köra en Ford Focus i stället!  Känns lyxigt!

Veterinärbesök med Hilda inför parningen med progesteronprov och utstryk, som visade att det var dags att para inom 3-4 dygn.

December

Söndagen den 2/12 styrde jag söderut till Sjöbygårdens Kennel, där Hilda fick träffa sin "tillkommande".  Det blev kärlek vid första ögonkastet och TomTom och Hilda träffades ytterligare två gånger innan det var dags att köra hem snabbt, innan höstens värsta oväder bröt ut.

Även Hildas kullbror Björne skulle träffa en tjej senare i månaden och blev ögonlyst innan det var dags för parning strax före jul.

Före jul hann Lillan och jag också med att ställa ut på Stora Stockholm (eller Stockholms Hundmässa som det heter nu för tiden).  Lillan fick Excellent och blev placerad 3:a i championkonkurrensen av domaren Mark Rawlinson.  Inget CK den här gången - bara andra gången i Lillans karriär som hon inte fått CK!  Excellent alla gånger förstås!

Under julhelgen inleddes en ny tradition (hoppas jag) - jag tillbringade julaftonen tillsammans med Christer och hans söner och deras familjer.  Min bror Mats och hans familj, som jag firat jul tillsammans med i många, många år, kom i stället på kalkonmiddag i Sickelsjö på annandagen.

Nyårsaftonen tillbringade Christer och jag i Kvicksund i lugn och ro med en härlig middag.

Och så blev det 2013...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margareta Dahl - 3 maj 2014 17:15


Allt är inte hundar och hundaktiviteter här i Labbehuset.  Vi försöker vara lite kulturella också och går alltid när vi har tillfälle på operaföreställningarna från Metropolitan, som otroligt nog sänds även här i lilla Arboga. Så därför passade vi ...

Av Margareta Dahl - 25 april 2014 09:30

Även dag två efter veterinärbesiktningen flyttade tre valpar.  Först ut att bli hämtad av sina nya ägare var Findus eller Farin som han kommer att kallas.  Hans husse och matte jobbar mycket med lydnad och bruks och har redan ett helt gäng hundar hem...

Av Margareta Dahl - 24 april 2014 08:45

Redan dagen efter veterinärbesiktningen flyttar de tre första valparna hem till sina nya hem.  Allra först är det Flisa som blir hämtad av sin nya husse och matte.  Flisa flyttar till en gård på landet med mjölkkor, andra hundar och många katter och ...

Av Margareta Dahl - 23 april 2014 08:15

Nu är det dags - valparna är flyttfärdiga men först måste de förstås åka till veterinären för att få sin chipmärkning, vaccination och bli besiktade och genomgångna. Så tidigt på morgonen den 23/4, på deras 8-veckorsdag, stuvade jag in dem i bilen ...

Av Margareta Dahl - 22 april 2014 09:30

Ester har tagit det som sin uppgift att "undervisa" valparna i allt kul man kan göra - gnaga på pinnar, gräva stora hål i trädgården och inte minst att bada. Det vackra vädret runt påsken värmde upp luften ordentligt och därför kom badbaljan fram o...

Ovido - Quiz & Flashcards