Alla inlägg under juli 2013

Av Margareta Dahl - 4 juli 2013 16:39

Framåt lunchtid blev Lillan riktig orolig och gnydde som om hon hade rejält ont, så då bestämde jag mig för att ta kontakt med min veterinär för säkerhets skull.

Vi har en fantastisk veterinärklinik här i Arboga - de ställer alltid upp - och jag fick komma på direkten.  Så nu har vi gjort nytt ultraljud för att kolla att valparna verkar pigga, eftersom jag inte känt några rörelser från valparna på ett par dagar.  Allt var OK med valpisarna - deras hjärtan pickade på för fullt.  (Däremot fick vi inget grepp om hur många de är.)

Så kollade vet. också om Lillans födselgångar var öppna men det var de inte än.  Så nu är det bara att vänta!  Det kan ta ytterligare något dygn eller kanske mer innan hon är redo att valpa.

Men det känns i alla fall väldigt tryggt och lugnt att få bekräftat att allt är OK med både mor och barn!


Men säg den glädje... Lillan är magsjuk och mår inte alls bra just nu.  Så fort hon äter eller dricker något så kommer det upp igen på direkten.  D v s äta är hon ju inte alls intresserad av men hon dricker vatten och dränker sedan hela golvet med det när det kommer upp igen.  Har prövat med lite kyckling men inte ens det ville hon ha.  Så då är nog det bästa att hennes mage får vila sig till i morgon.

Vi hoppas i alla fall få sova i natt - tror inte vi behöver vänta på att valparna kommer förrän tidigast i morgon eller på lördag.

Så kan det gå!

Av Margareta Dahl - 3 juli 2013 19:46

Lillan har nu varit orolig, bäddat och hässjat i ca 4 timmar men just nu sover hon lugnt.  Hon har också ätit lite fisk och ett par köttbullar.  Det goda går ner men torrfodret ratar hon.

Försökte få henne med ut på en liten tur för en stund sedan men det ville hon inte.

Det kommer förmodligen att bli en lång natt!


Klockan är nu nästan halv elva och eftersom det inte verkar vara någon nära förestående valpfödsel går jag och lägger mig.  Lillan har klart och tydligt demonstrerat att hon vill ligga på sitt vanliga ställe på natten - på eller under min säng så hon har gått upp på övervåningen.

OK då - då får hon väl valpa där om det skulle bli så, så får vi bära ner valparna i valplådan sedan.

Så god natt tills vidare!


Klockan är nu halv sex torsdag morgon och ännu har inga valpar kommit.  Lillan har varit orolig större delen av natten och hässjat och bäddat utom ett par timmar mellan kl 1 och 4 när vi lyckades få lite orolig sömn.

Nu har hon varit ute och gjort ifrån sig, druckit en massa vatten som hon genast kräktes upp igen (i valplådan).  Hon är nu betydligt oroligare än tidigare och småpiper och vankar av och an.  Hoppas att själva valpningen snart kommer igång!


Torsdag f.m.  Ännu ingen valpning på gång. Lillan fortsatte att vara orolig, var ute och åt gräs och kom in och kräktes flera gånger.  Sedan lade hon sig ned och sov helt lugnt i ett par timmar (matte passade också på att slappa då).  När hon vaknade ville hon gå ut, så vi gick en liten promenad och då var hon plötsligt sitt vanliga jag och jagade alla fjärilar hon såg.  När vi kom hem var hon hungrig och åt en liten portion mat.

Sedan började hon bli orolig igen och just nu ligger hon här bredvid och hässjar och smågnyr lite.  Vore väldigt skönt om öppningsstadiet var över snart. 

Av Margareta Dahl - 3 juli 2013 12:07

Har inte skrivit något här på bloggen sedan Lillan blev parad men nu när valpningen börjar närma sig tänkte jag försöka berätta vad som händer och sker.

Idag är det 63:e dygnet efter första parningen, d v s nu skall valparna vara klara att födas.  Men jag tror inte att Lillan "tog sig" förrän kanske på andra eller tredje försöket.

Nog om det - det närmar sig, det är alldeles klart.  Hon är jättetjock, juvren är sprängfyllda (det t o m droppar mjölk).  Och idag vill hon inte ha någon mat - ett tydligt tecken på att allt inte är som vanligt.

Hon har också börjat gå runt och bädda = krafsa upp i hundkorgar och i min säng.  Även i valplådan - fast den är inte så inbjudande tycker hon.  Men när valparna ligger där, lär det blir annat...

       

Pust och stånk - det är jobbigt att släpa runt på en så här stor mage, tycker Lillan.


 

Mattes säng behöver bäddas!


     

Så här blev det bra!  Nu vilar jag mig en stund.

Ovido - Quiz & Flashcards