Alla inlägg under mars 2014

Av Margareta Dahl - 8 mars 2014 18:07

Valparna är nu 10 dagar gamla och så stora att alla tio inte längre får plats i en rad vid mamma Hildas matbord.  Jag försöker vara med och putta fram de minsta men ofta blir de snabbt bortskuffade igen.  Så nu har vi börjat tilläggsmata för säkerhets skull.  Alla ökar i vikt från dag och dag och det är ju skönt men speciellt Frasse släpar efter lite så honom håller vi extra koll på.

        

Trängsel i flocken!


 

Christer hjälper till med matningen


Mamma Hilda blir förstås extra uppassad med "frukost på sängen"

 

Idag har Hilda varit med ute på vårpromenad i det härliga solskenet.  Hon är jättepigg och följer glatt med de andra ner i alla vattendrag och badar så när vi kommer hem blir det rengöring av maggen så att inte valparna får i sig någon smuts.

Det har verkligen varit en riktig vårdag idag och vi såg vårens första citronfjäril.  På vildkaprifolen har bladen börjat spricka ut och de är snart helt gröna.  Visst är det lika fantastikst varje år när det går mot vår?

  

Av Margareta Dahl - 5 mars 2014 16:12

På SSRK:s utställning i Moheda den 2 mars tog Elof (Coco Loco´s Dragon Fly), pappa till Hildas valpar, sitt tredje cert och blev därmed utställningschampion.  Han blev bästa hane och sedermera också Bäst i Rasen.  Stort Grattis från fästmö Hilda och alla barnen!

  

Stilig kille!  Hoppas barnen brås på sin far och mor!


Av Margareta Dahl - 5 mars 2014 12:16

Hilda är en otrolig mamma - hon övervakar sina små dygnet runt och lämnar bara valplådan i yttersta nödfall, d v s när det är dags att gå ut och göra ifrån sig eller när det vankas sistan på frukostmackan.

Annars ligger hon där hon ligger, och jag passar förstås gärna opp på henne.

 

När hon är törstig flåsar hon lite och när jag frågar om hon vill ha vatten spetsar hon öronen och dricker när jag håller fram vattenskålen.  När hon är hungrig stirrar hon på mig intensivt och när jag frågar om hon är hungrig slickar hon sig om munnen.  När hon behöver gå ut stirrar hon också på mig men med huvudet mer upprest.  Det betyder att jag skall gå och plocka bort de valpar som diar så att hon kan resa sig utan att det blir kaos i kullen.  Sedan går hon lugnt och behärskat ut ur lådan och ser sig för i varje steg så att hon inte trampar på någon valp.

Och så säger de att hundar inte kan prata!

Av Margareta Dahl - 5 mars 2014 12:07

Redan en vecka gamla!  Tänk vad tiden går fort.  Och vad snabbt valparna utvecklas.  De ökar i vikt för varje dag.  Pojkarna väger lite mer än flickorna - den största pojken (Focus) hela 865 g och den minsta flickan (Fia) 660 g.

De börjar bli lite mera rörliga men än så länge förflyttar de sig med "ålning medelst hasning".


      

Så här stora har de blivit redan!


Det är så skönt att Hilda verkar ha tillräckligt mycket mjölk för att mätta 10 munnar.  Ännu har jag inte varit tvungen att tilläggsfodra.  Men jag väger dem regelbundet för att genast se om/när någon halkar efter. 


Ovido - Quiz & Flashcards